Desítky osamělých seniorů strávily vánoční svátky na telefonu

tisková zpráva ~ Elpida ~ 16. ledna 2018

Pracovníci Linky seniorů pomáhali zejména s bilancováním a úvahami o smyslu života

Vánoce jsou pro většinu lidí emočně velmi náročný čas a ne každý je může trávit se svými blízkými. Velmi ohroženou skupinou jsou pak senioři. Právě pro ně tu byli pracovníci Linky seniorů, kteří jen během vánočních dnů hovořili se 72 osamělými seniory, na Silvestra a Nový rok jich pak zavolalo dalších 42.

Z posledního sčítání vyplývá, že více než 650 000 lidí starších šedesáti let žije v samostatných domácnostech. Dle zkušeností pracovníků Linky seniorů, která už 15 let nabízí důvěrný prostor, schází během vánočních svátků starým lidem zejména blízkost druhých a sdílení zážitků.

„Vánoční služby na Lince seniorů se od těch všedních liší, přibývají bilanční hovory, častěji se objevují úvahy o smyslu života, nebo je seniorům zkrátka smutno,“ říká Kateřina Bohatá, vedoucí Linky seniorů a dodává: „Ač se to nezdá, právě osamělost má na svědomí více zdravotních komplikací a předčasných úmrtí než rakovina, přitom je ve společnosti u seniorů brána jako normální. Představa seniora, který tráví celé dny sám, je nám vlastně velmi blízká.“

3 štědrovečerní příběhy se šťastným koncem

1) Je ráno Štědrého dne, na Linku seniorů volá starší muž. Život už pro něho neexistuje. Jediné, co ještě zbývá vyřešit, je velká kabela plná peněz. Děti jsou prý nevděčné, dal jim peníze a barák, ale ani nepoděkovaly. Chce skončit život, rozhodl se, že pojede na nádraží a skočí pod vlak. Během hovoru se ale podařilo nalézt hned několik důvodů, proč na nádraží nejet. Po svátcích muž zavolal znovu – jeho život dostal po hovoru nový směr. A s tou kabelou plnou peněz má krásné, charitativní, plány.

2) Osamělý muž volá kolem čtvrté hodiny. Cítí se zklamaný, celý život se snažil a vždy to vyšlo vniveč. Rodina, práce, všechno. Je sám a samota je zlá. Postupně se ale s pracovníkem dostává k tomu, co vše dokázal, co se povedlo. Nečekaně se loučí vtipem, kterému se smějí oba – pracovník i volající.

3) Žena volá dlouho po setmění. Stará se o pána (90 let), udělala mu salát a rybu, koupila ponožky. Udělalo jí to radost, ale teď je sama. Má syna, ale ten ji týral, tak ho vykázala z bytu. Neví, jestli to bylo dobře, možná by bylo lepší ho doma nechat – alespoň by nebyla sama. Vánoce nemá ráda. S pracovníkem hledají cestu k sobě a svým Vánocům. Tak s ní už dlouho nikdo nemluvil. Je vděčná a smířená. Loučí se s přáními krásných Vánoc.

Více modelových příběhů

Linka seniorů v číslech
– Od vzniku před 15 lety pomohla více než 310 000 volajících z celého Česka.
– Jen v roce 2017 zaznamenali její pracovníci na 35 000 volání.
– Jeden hovor nejčastěji trvá 8-20 minut, často i hodinu.

Nejčastějšími tématy hovorů v roce 2017 byly
– Osamělost (3 657), rodinné vztahy (2 294) a osobní problémy (4 332).
– U 172 volajících se podařilo se rozptýlit úvahy o sebevraždě či pocit naprosté ztráty smyslu života.
– Ve 262 případech pomáhala Linka seniorům řešit problém domácího násilí.
Za každým ze zmíněných čísel je ale člověk a jeho jedinečný příběh.

Kontakt pro média
Lada Brůnová ~ lada.brunova@elpida.cz ~ +420 739 659 456

------
Linka seniorů
Linka seniorů 800 200 007 je bezplatnou anonymní krizovou linkou a linkou důvěry pro seniory, pečující o seniory a osoby v krizi. Provozní doba je každý den, včetně víkendů a svátků, od 8 do 20 hodin. Služba je registrovanou sociální službou, od roku 2007 drží akreditaci České asociace linek důvěry. Provozovatelem služby je Elpida.

Elpida
Elpida pomáhá seniorům stát se samozřejmou, sebevědomou a respektovanou součástí naší společnosti. Realizuje dlouhodobé projekty na podporu aktivního života seniorů, provozuje vzdělávací a kulturní Centrum Elpida pro seniory z celé Prahy, Linku seniorů, založila značku Ponožky od babičky a vydává časopis VITAL. Elpida také pořádá Old's Cool festival, výstavy a workshopy.