Brzy bude každý člověk v Česku starší 65 let. Třetina z nich je digitálně vyloučená

Tisková zpráva - 10. července 2025, Praha

Digitalizace mění svět, ale ne každému. V Česku je digitálně vyloučeno nejméně 700 000 seniorů. Naráží tam, kde už je možné zaplatit jen skrze QR kód, v komunikaci s úřady nebo zápasí s eReceptem. 

Podle aktuálních dat od PAQ Research jsou v České republice digitálním vyloučením postiženy dokonce až 3 miliony lidí. Z toho 30–35 % seniorů (65+) v ČR je digitálně vyloučených, což odpovídá cca 700 000 až 800 000 osobám. Dalších cca 30–35 % je digitálně ohrožených – tedy mají přístup k internetu, ale neumí ho efektivně využít nebo jsou závislí na pomoci.

 

“Digitální vyloučení seniorů představuje vážný sociální problém, který prohlubuje nerovnosti a oslabuje participaci starší generace na veřejném, kulturním i osobním životě. Pokud senioři nemají přístup k technologiím nebo dovednosti k jejich používání, mohou být postupně vylučováni z běžné komunikace, služeb i informací, které jsou dnes primárně dostupné online – od bankovnictví přes lékařské portály až po komunikaci s úřady. To může vést k závislosti na druhých, ztrátě autonomie a pocitu bezmoci,” říká ředitel Centra Elpida Jan Bartoš, který se tématu dlouhodobě věnuje. 

Motivace nechybí

Podle zkušeností organizace Elpida mají senioři zájem a motivaci zkoušet a aktivně používat nové technologie. Co často ve společnosti chybí, je srozumitelné vysvětlení, trpělivost a bezpečné prostředí, kde se mohou ptát. 

 

“V Centru Elpida jim takový prostor poskytujeme a podporujeme je v samostatnosti a nezávislosti. Zvyšujeme jejich digitální sebevědomí a pomáháme jim využívat technologie smysluplně. Spojujeme odborné vedení a senior friendly přístup.”

  

Co seniory motivuje učit se pracovat s technologiemi?

·        být sebevědomější, samostatnější, nemuset se pořád ptát okolí

·        chtějí být v kontaktu s rodinou přes videohovory a chaty, sdílet fotografie,

·        vyzvednout si léky přes eRecept, objednat se k lékaři online, 

·        sledovat zprávy, předpověď počasí nebo oblíbené pořady online 

·        platit účty přes internetové bankovnictví, nakupovat online, využívat slevy z mobilních aplikací, cestovat s pomocí jízdních řádů v telefonu,

·        komunikovat s úřady digitálně

·        usnadnit si každodenní činnosti a bavit se

 

V Centru Elpida

·        učí, jak ovládat chytrý telefon, počítač a internet

·        představují aplikace, které mohou senioři denně používat

·        ukazují, jak může umělá inteligence pomáhat v běžném životě

·        seznamují s digitálními službami státu pro online komunikaci s úřady

·        věnují se digitální gramotnosti a bezpečnému pohybu v online prostředí

·        nabízí e-learningovou platformu pro seniory zdarma

·        provozují online seznamku pro seniory zdarma

 

Výběr z letních kurzůCentru Elpida (Praha 5 a Praha 7)

15. 7. Cyklus Od fotky k příspěvku

29. 7. Vychytávky s iPhonem

30. 7. S mobilem na cestách - mapy a navigace

11. 8. Nahráváme podcast

20. 8. Digitální úklid   


Rychlé odkazy:

·        kampaň Babi nebude sedět v koutě

·        Příběhy seniorek a seniorů

·        Fotografie v tiskové kvalitě ke stažení

·        Program v Centru Elpida

·        Tematické e-learningové kurzy pro seniory

·        AI speciál - senioři radí seniorům

Kontakt pro média

 

Iveta Čížová ~ PR ~ iveta.cizova@elpida.cz ~ +420 773 480 505

 

Elpida je tady pro seniory už více než 20 let. Provozuje dvě vzdělávací centra a e-learningovou platformu elbot.cz, kde si lidé 60+ zlepšují například znalost cizích jazyků, digitální a informační gramotnost nebo práce s AI. Tím si zvedají nejen sebevědomí, ale také šanci na pracovní příležitosti. Seniorům nabízí možnost seberealizace v rámci projektu Ponožky od babičky a také pracovní příležitost v kavárně Stará škola. Elpida vydává Časopis Vital, založila pěvecký sbor a provozuje anonymní a bezplatnou telefonickou Linku seniorů. Vzdělávací Institut Elpida nabízí pomoc a školení všem, kteří chtějí zaměstnávat seniory, setkávají se s nimi při své práci a chtěli by lépe porozumět jejich potřebám.